“IK! kan het vertellen”
- Doelgroep
- Kinderen 11 t/m 14 jaar met gescheiden ouders
- Niveau
- 12 jaar en ouder
- Onderwerp
- Scheiding
- Soort training
- Groep
- Aantal deelnemers
- Maximaal 8
- Locatie
- Locatie naar keuze, bekijk onderaan de pagina welke trainingen er gepland zijn.
De training “IK! kan het vertellen” is er voor kinderen van 11 jaar t/m 14 jaar. IK! de jongere staat centraal in deze training om zijn of haar verhaal te delen met lotgenoten. Deze training biedt jongeren de mogelijkheid in een veilige omgeving over de scheiding te praten en ervaringen te delen. Gevoelens als loyaliteitsconflict en verdriet worden bespreekbaar gemaakt.
- Elke training bestaat uit zes bijeenkomsten die wekelijks plaatsvinden.
- Elke bijeenkomst duur 1,5 uur.
- Per groep maximaal 8 kinderen.
- Er vinden intakes en evaluatiegesprekken plaats met de ouders.
Doelen van de training
- Praten over de scheiding. Jongeren krijgen gelegenheid over de scheidingssituaties te praten met lotgenoten en begrip te ontvangen.
- De eigen emoties begrijpen en weten hoe deze emoties (op een gezonde manier) te uiten en een plekje te geven.
- Van elkaar leren. De ene jongere zal de echtscheiding van de ouders op jonge leeftijd hebben ervaren en een ander zit er net in. Zij krijgen gelegenheid tips met elkaar uit te wisselen en een luisterend oor voor elkaar te zijn. Er wordt een veilige sfeer gecreëerd, zodat zij zich gehoord en begrepen voelen. Zij zijn niet verplicht privé omstandigheden over thuis en over de scheidingssituatie te delen. Zij kunnen hun (moeilijke) gedachten en emoties verwerken in de opdrachten/activiteiten die aangeboden worden.
Wat ontdekken de jongeren gedurende de training?
De jongeren ontdekken gedurende de training dat:
- Zij niet alleen zijn.
- Zij steun kunnen vinden bij elkaar.
- Zij elkaar tips en oplossingen kunnen geven door te praten.
- Zij leren begrip te hebben voor de eigen emoties en dat deze emoties er mogen zijn.
Helpende & niet-helpende gedachten
We hebben het niet door dat onze gevoelens (emoties) en gedrag worden beïnvloed door onze gedachten. Vanuit de RET-therapie leert men welke gedachten nodig zijn om de eigen gevoelens (emoties) en gedrag onder controleren te hebben en op een positieve wijze te beïnvloeden. Deze gedachten noemen wij helpende-gedachten. Deze vorm van therapie wordt toegepast in de training. Op een laagdrempelige wijze wordt het 4 G-model toegepast door erover te praten en door het verwerken in actieve werkvormen. Op deze manier ontdekken de jongeren welke helpende-gedachten zij kunnen inzetten in bepaalde situaties. Vaak gaat het dan om situaties waarin de jongeren zelf even niet weten wat ze kunnen doen om rustig te worden.

De trainers en de groep
De interactieve training wordt gegeven door twee trainers. Hun rol is als volgt:
- Het groepsproces in de gaten houden.
- Interactie creëren in de groep.
- Veiligheid waarborgen.
- Creëren van onderling respect naar elkaar en voor elkaar.
Het maximaal aantal deelnemers in de groep is 8.
Intake en evaluatiegesprek
De trainers voeren met ouders een intakegesprek en een evaluatiegesprek. Doel van het intakegesprek is kennis maken en het kind beter leren kennen. Doel van het evaluatiegesprek is achterhalen of ouders een verbetering zien in bij hun kind. Het intakegesprek en het evaluatiegesprek duren ongeveer 30 à 45 minuten.
Bekijk onderstaande trainingen per locatie
Klik op het plusje, bekijk de data en meld je aan!
Zijn er nog geen trainingen gepland? Of kan je niet op voorgestelde data? Meld je dan aan voor de wachtlijst.