In de nieuwe feestdagenreclame van Bol.com zien we Sinterklaas en de Kerstman samen zoeken naar een antwoord op een heel herkenbare wens van veel kinderen met gescheiden ouders: “Ik wil de feestdagen samen vieren.” bol Sint 2025 - NL - Voor een cadeau dat ertoe doet
We vinden het mooi dat de reclame laat zien dat kinderen zélf niet verantwoordelijk zijn voor het “oplossen” van ingewikkelde situaties tussen ouders. Zelfs voor twee magische figuren is het niet in één overleg duidelijk hoe je dat voor elkaar krijgt en dát is precies de realiteit: sommige wensen zijn groter dan een cadeau kan dragen.
Tegelijkertijd kan deze campagne ouders helpen beseffen hoe vaak kinderen dit verlangen hebben, juist rond feestdagen. Het is belangrijk dat kinderen hun wensen mogen uitspreken, zonder het gevoel dat ze een keuze moeten maken of er iets aan moeten doen.
Sommige dingen kunnen niet simpel opgelost worden, hoe graag je dat ook zou willen. Maar ouders kunnen wel veel betekenen door aandacht te hebben voor de gevoelens achter die wens: het verlangen naar rust, verbinding en veiligheid.
Ons advies aan ouders:
- Vraag niet “met wie wil je zijn?” maar “hoe zou je je het fijnst voelen deze dagen?”
- Erken dat dubbele feestmomenten soms verwarrend zijn.
- Het samen vieren is geen must: een kind voelt zich vooral gezien als beide ouders ruimte geven aan hun beleving en dat het kind ook bij de andere ouder blij mag zijn.
We willen De winkel van ons allemaal | bol bedanken dat zij aandacht geven aan een onderwerp dat zoveel kinderen raakt. De campagne zet op een warme manier iets wezenlijks op de agenda. En als er straks verlanglijstjes komen met dezelfde wens? Dan is dat geen opdracht, maar een uitnodiging om met elkaar in gesprek te gaan, zonder de druk om het te hoeven ‘oplossen’.

